تیتربرتر: ارتش سوریه روز یکشنبه به سمت پایگاه هوایی الطبقه واقع در منطقه تحت کنترل نیروهای داعش پیشروی کرد. |
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر. به نقل از سایت شبکه المنار، نیروهای دولتی سوریه توانستند پیشروی جدیدی را در حومه غربی رقه رقم بزنند و میدان نفتی الثوره در کمتر از 10 کیلومتری این پایگاه را از دست داعش خارج کنند. به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، ارتش این کشور تا هفت کیلومتری الطبقه پیشروی کرده است. دیده بان حقوق بشر سوریه افزود: به علت حملات افراطیها ارتش سوریه بیش از یک هفته بود که در مسافت 15 کیلومتری این پایگاه نظامی باقی مانده بود اما حملات هوایی روسیه و تقویت یگان نخبگان گارد جمهوری سوریه اجازه این پیشروی را داد. رامی عبدالرحمان، مدیر دیدهبان حقوق بشر سوریه در عین حال به درگیریهای شدید که همچنان ادامه دارد و کشته شدن 9 تن از نیروهای ارتش سوریه اشاره کرد. الطبقه در 45 کیلومتری رقه است و اهمیت استراتژیکی در حمله دولت علیه رقه دارد و آخرین مقری است که نیروهای دولتی در استان رقه قبل تسلط داعش بر آن در سال 2014 آن را از دست دادند. این شهر گذرگاه اصلی به کرانه رود فرات محسوب میشود و بازپسگیری آن به نیروهای سوریه اجازه میدهد که مسیر امدادرسانی داعشیها را از سمت غرب قطع کنند. داعش بر بخش اعظم استان رقه به استثنای دو شهر تل أبیض و عین عیسی تسلط دارد. این دو شهر توسط نیروهای دموکراتیک سوریه که اکثرا از شبه نظامیان کرد هستند از داعش پس گرفته شد. در عین حال نیروهای تروریستی به کشته شدن 167 تن از اعضای خود در درگیریهای با ارتش سوریه در حومه جنوبی حلب اعتراف کردهاند. ارتش سوریه در عین حال در پی درگیریهای شدید به مدرسه و برج البحاریه در شهرک البحاریه در غوطه شرقی دمشق تسلط یافته است. نیروهای سوری همچنین حمله داعش به مسیر الشیخ هلال - اثریا را دفع کرده و تعدادی را به هلاکت رساندند.
|
تیتربرتر: در حالی نرخ سود سپردههای یکساله از اول تیرماه به 15 درصد کاهش پیدا میکند که برخی کارشناسان منتفع شدن صنعت خودرو از این تصمیم بانکها را محتمل میخوانند. |
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر:. در شرایطی قرار است نرخ سود سپرده بانکی از اول تیرماه 3 درصد کاهش یابد که شورای پول و اعتبار در اول اسفندماه سال 94 نرخ سود سپرده را از 20 به 18 درصد کاهش داد. در آن مقطع نرخ سود تسهیلات مبادلهای نیز از 21 به 20 و تسهیلات مشارکتی از 24 به 22 درصد کاهش یافت. هرچند اقدام دولت در آن مقطع حمایت از تولید و خروج اقتصاد از رکود بود تا هر دو بخش تقاضا و تولید بتوانند در شرایط بهتری از ابزارهای بانکی بهره ببرند اما کاهش نرخ سود بانکی یک اقدام خودخواسته از سوی بانکها بوده که دولت نیز موافقت خود را با آن به عمل آورد. به رغم آنکه، برخی از کارشناسان یکی از تبعات کاهش نرخ سود سپردهها را سیاست تحریک تقاضا در بخش مسکن میخوانند، اما برخی دیگر معتقدند این سیاست منجر به خروج سپردهها از بانکها میشود؛ اما ممکن است در بازارهای دیگری ورود پیدا کند؛ بنابراین این بازارها میتوانند با در پیش گرفتن سیاستها و برنامههای متعددی به جذب این نقدینگی بپردازند. یکی از بخشهایی که کارشناسان هدایت سرمایه به سمت آن را محتمل میدانند، صنعت خودروی کشور است. با این حال، کارشناسان تاکید دارند که هدایت این نقدینگی به سمت صنعت خودرو نیازمند سیاستگذاری و در پیش گرفتن برنامههای هوشمندانه از سوی خودروسازان است. زیرا خودروی داخلی هر چند جزو کالاهای بادوام محسوب میشود اما طی چند سال اخیر این محصول شکل سرمایهای خود را از دست داده و به یک کالای مصرفی تبدیل شده است؛ بنابراین این خودروسازان هستند که میتوانند با هوشمندی و ایجاد انگیزه برای بخش تقاضا، سرمایههایی که ممکن است در بازارهای مختلف سرگردان شود را جذب کنند. براین اساس، کارشناسان کاهش نرخ سود سپردهها و تاثیر آن بر رونق خودروسازی را از سه کانال میسر میدانند. اولین کانال بهبود پیشفروشها توسط خودروسازها است. این موضوع در حالی مطرح میشود که بهدنبال تشدید رکود و افت تقاضایی که در بازار رخ داد، تولید و فروش خودروسازان با مشکل جدی مواجه است. هر چند در سال گذشته دولت با ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین به مشتریان به تحریک تقاضا از یکسو و ورود سرمایه به شرکتهای خودروساز پرداخت اما عدمتمایل به افزایش نقدینگی در کشور، ارائه تسهیلات دوباره به صنعت خودرو را تا حدودی منتفی کرده است که همین امر موجب شده خودروسازان دست به کار شوند و با در نظر گرفتن ابزارهای فروش بهخصوص پیشفروشهای متعدد با نرخهای سود مشارکت بالای 25 درصد به جذب سرمایه بپردازند؛ بنابراین در صورت کاهش نرخ سود سپرده بانکها، طرحهای پیشفروش شرکتهای خودروساز رونق خواهد گرفت. بنا به گفته کارشناسان در صورت کاهش نرخ سود سپردهگذاری، چون نرخ سود مشارکت در خرید محصولات شرکتهای خودروساز بسیار جذاب است، بسیاری از مردم با ورود سرمایه خود به این بخش سعی میکنند به کسب سود بپردازند. به اعتقاد آنها این موضوع میتواند موجب ورود نقدینگی بیشتر در صنعت خودرو شود. در این میان اما برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند چون خودرو کالایی سرمایهای نیست بنابراین نباید این انتظار وجود داشته باشد که مردم سرمایههای خود را از بانکها بیرون بکشند و خودرو بخرند؛ زیرا این خرید برای آنها سودی ندارد. با وجود آنکه تضارب آرای بسیاری میان کارشناسان در این زمینه وجود دارد اما محمد ارباب افضلی، کارشناس پولی و بانکی در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» در این باره میگوید: هدف کاهش نرخ سود سپردهگذاری در بانکها این است که مردم پولهای خود را از بانکها خارج و به بخشهای دیگر اقتصاد وارد کنند. هر چند اولویت با تحرک بخش مسکن است، اما چون این معادله خطی نیست، بنابراین بازارهای دیگری چون خودرو نیز میتوانند شرایط را بهگونهای تنظیم کنند که منابع را به سمت خودشان هدایت کنند. ارباب افضلی با اشاره به اینکه خودروسازان میتوانند با تغییر روشهای فروش خود در شرایط کنونی به جذب این سرمایهها بپردازند، عنوان میکند: هنگامیکه سود بانکی کاهش پیدا میکند قطعا سودهای مشارکت و انصرافی که خودروسازان نیز در پیشفروشهایشان مدنظر دارند، تغییر مییابد. هر چند خودروسازان نیز همسو با این موضوع به تغییراتی دست خواهند زد اما درصدی که آنها میتوانند در نظر بگیرند میتواند برای مردم جذاب باشد. در همین زمینه، بیوک علیمرادلو، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» میگوید: از آنجا که نظام بانکی در چند سال اخیر به صنعت خودرو کمک چندانی نکرد از اواخر سال گذشته تاکنون خودروسازان با در نظر گرفتن پیشفروش با نرخهای سود مشارکت جذاب توانستند نقدینگی مورد نیاز برای تولید را جذب کنند. وی میافزاید: در صورتی که نرخ سود سپردهها کاهش یابد خودروسازان میتوانند با در نظر گرفتن نرخهای بسیار جذاب و شرایطی که باب طبع مشتری است این سرمایهها را جذب کنند. در این زمینه بسیاری از کارشناسان به طرح یکی از شرکتهای خودروساز اشاره میکند که نرخ سود در نظر گرفته شده در آن 28 درصد است؛ بنابراین مردم تمایل بسیاری به ورود سرمایه خود به این بخش نشان دادند. کانال دوم اثرپذیری از کاهش نرخ سود سپردهها کاهش هزینه خودروسازان و تحریک تقاضا به واسطه کاهش نرخ سود تسهیلات است. تجربه نشان داده است با کاهش نرخ سود سپرده، نرخ سود تسهیلات هم کاهش پیدا میکند؛ بنابراین کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت کاهش نرخ سود تسهیلات خودروسازان میتوانند در زمینه دیرکرد تسهیلات با بانکها به توافق برسند و از این طریق هزینههایشان کاهش پیدا کند. از سوی دیگر بهدنبال کاهش نرخ سود تسهیلات چون وام خودرو یکی از پرطرفدارترین وامها در شبکه بانکی است بسیاری از مردم با گرفتن این تسهیلات به خرید خودرو میپردازند. یکی از مدیران ارشد خودروسازی در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» در این زمینه میگوید: در صورتی که خودروسازان بتوانند با شبکه بانکی مذاکره کنند و بدهیهای خود را براساس سود تسهیلات جدید محاسبه کنند، میتوانند بخشی از هزینههای خود را کاهش دهند که این اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. ارباب افضلی نیز میگوید: در صورتی که نرخ سود تسهیلات متناسب با سود سپرده کاهش پیدا کند، شاهد افزایش تقاضا در صنعت خودرو خواهیم بود؛ زیرا وام خرید خودرو ارزان قیمت میشود و یکسری از مشتریان انگیزه خرید پیدا میکنند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند یکی از سیگنالهای کاهش نرخ سود بانکی انتقال بخشی از منابع به سمت بازار سرمایه و بورس است. از آنجا که صنایع خودرویی در بورس بسیار اثرگذار هستند؛ بنابراین این موضوع میتواند موجب افزایش اثرگذاری آنها بر این بخش شود و خودروسازان میتوانند از این طریق به افزایش سرمایه خود بپردازند. این موضوع در حالی است که بعد از برجام بخش خودرو در بازار سرمایه توانست وضعیت بسیار خوبی پیدا کند؛ بنابراین با توجه به فضای مثبت کنونی در صورت کاهش نرخ سود ممکن است تقاضا برای سهم شرکتهای خودروساز بالا برود.
|
تیتربرتر: معاون اول رئیس جمهور برای سومین بار در طول سه سال اخیر از پروژه آزادراه تهران- شمال بازدید کرد. |
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر:. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور صبح امروز برای سومین بار در طول سه سال اخیر از پروژه آزادراه تهران- شمال بازدید کرد. وی در جریان بازدید امروز خود از نزدیک در جریان پیشرفتهای فاز اول این پروژه قرار گرفت و در جلسهای با حضور وزیر راه و رئیس بنیاد مستضعفین و تعدادی از کارفرمایان این پروژه موانع پیش روی پیشرفت آزادراه تهران- شمال را مورد بررسی قرار داد. احداث پروژه آزادراه تهران- شمال در چهار فاز مختلف از سال 76 آغاز به کار کرده است. فاز چهارم این پروژه حدفاصل مرزنآباد تا چالوس مورد بهرهبرداری قرار گرفته است و عملیات اجرایی فازهای اول و دوم این پروژه در دست انجام است. تاکنون فاز اول این پروژه بیش از 59 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیشبینی میشود که بهار سال آینده این بخش از آزادراه تهران- شمال مورد بهرهبرداری قرار بگیرد. فاز دوم پروژه آزادراه تهران- شمال 22 کیلومتر طول دارد که از ویژگیهای برجسته آن احداث بزرگترین تونل راهی کشور به طول 6 هزارو 400 متر است. جهانگیری پیش از این در زمستان سال 93 و پاییز سال 94 نیز از پروژه آزادراه تهران- شمال بازدید کرد. |
تیتربرتر: رئیس سازمان محیط زیست گفت: جنگ و ناامنی در عراق از علل ایجاد کانونهای ریزگردها است و متأسفانه شرایط ناپایدار دولت عراق، حمله تکفیریها و داعش فرصت اجرای توافقنامهها برای مدیریت پدیده گرد و غبار را گرفت. |
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر:. معصومه ابتکار در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در یک سال اخیر مشغول مستند سازی کامل وقایع برون مرزی برای اعلام اعتراض رسمی به دولت عراق و عربستان و ارائه به سازمانهای بین المللی از طریق وزارت امور خارجه هستیم. وی با بیان اینکه رایزنیهای بسیاری با عراق برای اجرایی کردن توافقنامههای امضا شده از سال 92 صورت گرفته است،گفت: متأسفانه شرایط ناپایدار دولت عراق، حمله تکفیریها و داعش فرصت اجرایی شدن این توافقنامهها را گرفت. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به پیشنهاد ایران پارسال قطعنامه در مجامع سازمان ملل تصویب و بر اساس آن دبیرکل سازمان ملل مکلف شد در گزارشی کانونهای گرد و غبار را در دنیا مشخص و اعلام کند. ابتکار گفت: یک ماه پیش هم گزارش دبیرکل سازمان ملل ارائه شد و هم اکنون این گزارش در حال تدوین نهایی است و به نظر میرسد تا یک ماه آینده منتشر شود. وی افزود:با انتشار این گزارش برنامه اقدام بین المللی با ساز و کار فنی مناسب و مشخص شدن پشتیبانها بر اساس مدیریت سرزمین تدوین خواهد شد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جنگ و ناامنی و خشکسالی ناشی از اقدامات ترکیه در عراق در کنار گرم شدن زمین در منطقه غرب آسیا از جمله علت های ایجاد کانونهای ریز گردها است. ابتکار ادامه داد: دولت قبل پیشنهاد کرده بود برای حل این مسئله صندوقی منطقهای تشکیل شود که برخی کشورها از جمله عربستان با آن مخالفت کردند. وی گفت: با پدیده ریز گردها همچون بحران برخورد میکنیم و به همین خاطر است که با مصوبه دولت کارگروهی در وزارت کشور به این مسئله میپردازد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کانونهای داخلی ایجاد ریز گردها در سه سال گذشته در 15 استان کشور شناسایی شده است، افزود: کار شناسایی دیگر کانونها در استانهای باقی مانده در حال انجام است. ابتکار با بیان اینکه کانون های بسیار بحرانی کشور در وسعتی بالغ بر 2 میلیون و 800 هزار هکتار وجود دارد گفت: وسعت این کانونها نشان میدهد که مقابله با آنها نیازمند مدیریت ملی برای احیای تالابها، حفظ مراتع کنونی و مقابله با بیابان زایی است. وی با اشاره به اینکه بر اساس اعتبارات و امکانات موجود اقدامات خوبی در زمینه مقابله با ریز گردها و کانونهای آن صورت گرفته است،افزود: احیای تالاب هور العظیم از اقدامات مهم دولت بود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پنجمین دریاچه این تالاب احیا شده و هور العظیم دیگر کانون بحران برای خوزستان نیست. ابتکار افزود: مسئول اصلی مقابله با ریز گردها کار گروه مدیریت بحران مستقر در وزارت کشور است که چندین دستگاه در آن دخیل هستند. وی گفت: یکی از این دستگاها هواشناسی است که باید تا 48 ساعت قبل پیش بینی وقوع غبار و گرد را اعلام کند که برای این کار نیازمند تجهیزات جدید و پیشرفتهتر است.این سازمان مسئولیت وضعیت سنجش هوا را در مواقع بحرانی عهده دار است و هم اکنون در تمامی استانها دستگاه سنجش ذرات در وضعیت گرد و غبار به صورت بر خط وجود دارد. ابتکار تصریح کرد: با توجه به امکانات و اعتبارات موجود در زمینه مقابله با ریز گردها اقدامات خوبی شده است اما در صورت بهبود شرایط عمومی و بودجه کشور امکان انجام کارهای بیشتر و بزرگ تر وجود دارد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از اقدامات خوب دولت یازدهم در احیای تالابها احیای دریاچه ارومیه است که مساحت کنونی آن 5 برابر مساحت پارسال این دریاچه در همین موقع است. دولت در صدد است تعادل سرزمینی بین آب و خاک را در کشور برقرار کند. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ریز گردها علاوه بر تأثیری که بر محیط زیست این استان دارند بر سلامت مردم محصولات کشاورزی و اقتصاد بازار نیز تاثیر گذارند. عبدالرضا مصری افزود: از بین رفتن تالابها و جنگلهای کرمانشاه از جمله عوامل ایجاد کانونهای بحران در این استان است. وی گفت: هیچ اقدامی برای احیای تالابها و جنگلهای از بین رفته کرمانشاه و مقابله با بیابان زایی در این استان صورت نگرفته است.
|
تیتربرتر: شبکه بی بی سی با بیان اینکه ایران هنوز طعم سود توافق هسته ای را نچشیده، مدعی شد قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ موضوعی اقتصادی و سیاسی است که دو کشور را به یکدیگر نزدیک می کند. |
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر:. به نقل از این شبکه تلویزیونی دو نماینده جمهوری خواه آمریکا نگرانی خود را نسبت به قرارداد خرید فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران ابراز داشتند. بی بی سی ادامه داد: ایران قرارداد خرید یکصد فروند هواپیمای بوئینگ را با آنچه شیطان بزرگ می خواند امضا کرد. ایران پس از دهها سال تحریم توانست با این شرکت قرار داد امضا کند تا بر اساس آنچه می گوید ناوگان هوایی خود را نوسازی کند. ایران تلاش دارد تا پس از موافقت دولت آمریکا با قرارداد، 230 فروند هواپیما از 250 هواپیمای خود را تعویض کند. رسانه ها ارزش این قرارداد را 17 تا 25 میلیارد دلار عنوان کرده اند. جزئیات قرار داد هم پس از مذاکرات بیبشتر مشخص می شود. بوئینگ اعلام کرده است که برای فروش هواپیماهایش به ایران مجوزهای لازم را از دولت آمریکا دریافت کرده است. پس از توافق هسته ای، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد شرکت های آمریکایی می توانند هواپیمای مسافربری به ایران بفروشند که این مساله، برای اولین بار از سال 1979 صورت می گیرد. جمهوری خواهان آمریکا با این قرارداد مخالفند و آن را تهدید کننده امنیت ملی آمریکا می دانند. آنها اطلاعات کامل شرکت ایرانی طرف قرارداد را خواستار شده اند. این قرار داد اولین نمونه در نوع خود از زمان انقلاب و پر هزینه ترین (گرانترین) قرارداد ایران با آمریکا حتی به نسبت سالهای پیش از 1979 محسوب می شود. ایران در ماه ژانویه قراردادی را با ایرباس امضا کرد تا 118 فروند هواپیما به ارزش 25 میلیارد دلار را خریداری کند؛ اما این قرارداد همچنان در انتظار مجوز وزارت خزانه داری آمریکاست زیرا ده درصد از قطعات ایرباس، تولید آمریکاست. اما صرف نظر از قرارداد خرید هواپیما میان ایران و آمریکا، تهران هنوز طعم مزایای توافق هسته ای تاریخی خود را نچشیده است. چندی پیش "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، اعلام کرد تهران رسما شکوائیه ای ضد آمریکا در مورد مصادره دو میلیارد دلار از دارایی هایش را به دیوان بین المللی دادگستری تقدیم می کند. این دیوان تایید کرد که ایران شکوائیه ای را ضد دادگاهی در آمریکا که حکم پرداخت غرامت به قربانیان اقدامات تروریستی را صادر کرده بود، تقدیم کرده است. علیرغم این تنش ها میان دو کشور، تبادلات اقتصادی میان آنها سرعت گرفته است و هواپیماهای بوئینگ به همان اندازه که موضوعی اقتصادی هستند، موضوعی سیاسی محسوب می شوند که تهران و واشینگتن را به یکدیگر نزدیک می کند.
|